Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

Haal het beste uit je team

Delegeren kun je leren
19 mei 2015 ben beurskens

Delegeren kun je leren

6 Stappen om je te helpen bij het delegeren

Delegeren blijkt voor veel leidinggevenden telkens weer lastig om in de praktijk te brengen. Zeker als je nog maar net bent begonnen met leidinggeven. Dan wil je toch graag de touwtjes in handen houden, want er is ook zoveel wat mis kan gaan…

In dit artikel beschrijf ik 6 stappen die je kunnen helpen bij het proces van delegeren. Hoe meer je deze stappen daadwerkelijk toepast des te gemakkelijker zal het proces je afgaan. Als je dit eenmaal in de vingers hebt zul je er steeds weer de vruchten van plukken en er goede resultaten mee bereiken.

1. Bereid je goed voor
Wat moet er bereikt worden? Wees duidelijk over de criteria waaraan het eindresultaat moet voldoen. Medewerkers kunnen geen goede resultaten afleveren als er onduidelijkheid is over wat je van ze verlangt. Neem dus de tijd om echt goed te achterhalen wat je nu precies van ze vraagt. Vraag je ook af waarom je hem of haar kiest voor deze taak en maak dat vervolgens duidelijk aan je medewerker.

2. Het delegatiegesprek zelf
• Geef informatie over criteria als tijd, budget en context om te zorgen dat er geen misverstanden kunnen ontstaan.
• Maak duidelijk dat de medewerker proceseigenaar is en geef, als daar behoefte aan is, tips en ondersteuning.
• Stem af hoe jullie de onderlinge communicatie gaan regelen en hoe je op de hoogte wilt blijven: Wat wil je weten en hoe vaak? Wil je dat persoonlijk horen, per telefoon, of kan het misschien ook per e-mail?
• Blijf open staan voor vragen van je medewerker

Medewerkers kunnen geen succesvolle resultaten afleveren als ze niet precies weten wat jij van ze verlangt

3. Zorg dat je zeker weet dat jouw medewerker je begrijpt
Het gaat gemakkelijk mis bij delegeren als je er te snel van uit gaat dat de ander wel begrijpt wat je bedoelt. Verzeker je ervan dat je goed begrepen wordt. Het kost je misschien 1 of 2 minuten en kan zo maar het verschil maken tussen succes of falen in het proces van delegeren.
• Laat de medewerkster de taak die je hebt gedelegeerd in haar eigen woorden weergeven. Vraag dan overigens niet: “Wat heb ik je zojuist verteld”, maar eerder iets als: Hoe zou jij deze taak uitleggen aan een collega?
• Vraag aan je medewerker of hij het gevoel heeft over de juiste hulpmiddelen en hulpbronnen te beschikken om succesvol te kunnen zijn.
• Stel vragen om er zeker van te zijn dat je medewerkster begrijpt wat de taak van haar vraagt.

4. Check het commitment
Neem niet zo maar aan dat de medewerker de taak zal accepteren. Vaak lijken leidinggevenden hier gemakkelijk van uit te gaan. Zorg er voor dat je zeker weet dat de medewerker zich ook echt committeert aan de gedelegeerde taak. Vertel vervolgens ook aan anderen wat je aan wie gedelegeerd hebt.

5. Zorg ervoor dat de taak niet ‘terug gedelegeerd’ wordt
Het is zelden noodzakelijk om een gedelegeerde taak weer terug te nemen op je eigen bord. Mocht je medewerker een probleem tegenkomen of in een impasse raken, coach hem er dan doorheen, maar neem de taak niet over. Laat je medewerker de klus afmaken. Zo groeit ook zijn zelfvertrouwen!

6. Wees duidelijk over verantwoordelijkheid en bevoegdheden
Maak duidelijk dat je medewerker verantwoordelijk is voor het voltooien van de taak. Dit betekent dat er van tijd tot tijd verslag gedaan wordt van de voortgang. Bespreek ook de bevoegdheden die bij de taak horen.
Maak verder duidelijk dat je het op tijd wilt horen als er problemen zijn. Je wilt in geen geval horen dat iets niet meer gaat lukken als de einddatum al in zicht komt of zelfs gevaar loopt. Een goede communicatie is een sleutelbegrip bij delegeren!

Door het proces van delegeren op deze manier aan te pakken creëer je als leidinggevende een meer productieve werkomgeving die creativiteit en groei bevordert en de focus legt op het belang van goede communicatie.

Welke adviezen en tips heb jij als het gaat om delegeren?

Noteer je antwoord op die vraag alsjeblieft in het commentaarveld onder aan deze pagina en laat je ook inspireren door de ideeën van anderen

Hartelijke groet,
Ben

Deel dit artikel s.v.p. door op de knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk hiervan kunnen profiteren.

2 Reacties

  1. Gonny de Wit 4 jaar geleden

    Dank je voor de praktische tips.

    Ik was eigenlijk op zoek naar praktische tips hoe je aan de slag zou kunnen gaan om je Mindset te gaan veranderen en stappen te zetten – “van alles alleen doen naar het delegeren”.

    • ben beurskens Auteur
      ben beurskens 4 jaar geleden

      Dag Gonny,

      Dank je wel voor je reactie. je stipt een belangrijk punt aan met betrekking tot delegeren. Jouw wens vergt dat je bij jezelf onderzoekt waarom je niet meer delegeert dan je zou kunnen. Dan kom je inderdaad al snel bij je mindset uit. Stel je hebt een hoog verantwoordelijkheidsgevoel en je legt ook nog eens de lat voor jezelf hoog, dan wordt delegeren een lastige klus. Er zijn vele psychologische factoren die maken dat leidinggevenden minder delegeren dan ze zouden kunnen. Wat dacht je van: De angst om overwicht kwijt te raken; bang zijn voor de fouten die er gemaakt kunnen worden; de vrees om de voldoening in het werk te verliezen; er weinig vertrouwen in hebben dat de medewerkers ook echt hun best zullen doen etc.
      Pas als je dat (jouw mindset) onder ogen kunt zien kun je aan de slag met de meer praktische tips van het HOE van delegeren.
      Geen praktische tips dus, maar hopelijk helpt het je toch verder.

      Hartelijke groet,
      Ben

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deel via email










Submit